Pages

28 December 2011

Sambal Tempe

Sambal tempe ni merupakan salah satu kegemaran saya. Dulu2, memang x reti makan tempe. Tapi bila mak masak saya tempe ni bersambal, sedap la pulak. Kalau tempe masak lemak atau berkuah saya x berapa gemar. Macam rasa pelik rasanya. Kekekeke.. Cerewet je kalau bab makan2 ni.

Siapa orang Jawa kalau x reti makan tempe buat malu kaum je.. Heheehehe.. Gurau2 je.. ;p Sekarang ni saya akan persembahkan hasil masakan yg x seberapa ni ye. Mari kite layankan resepinye. Simple je ok.. Semua wanita atau para isteri pandai masak resepi ni :-)























Sambal Tempe Goreng
Sumber : Dunia MasakanKU

Bahan-bahan (3 atau 4 orang makan) :-
-5 keping tempe
-1 biji kentang
-Segenggam ikan bilis kecil {tumbuk}
-Segenggam sohun
-Sayur pucuk 
-4/5 sudu besar cili kering yg telah diblender
-2 biji bawang besar {tumbuk}
-2 ulas bawang putih {tumbuk}
-Seinci belacan {tumbuk}
-Air asam jawa
-Garam
-Gula

Cara-caranya :-
1. Potong nipis2 tempe dan kentang. Panaskan minyak, goreng garing2 kemudian ketepikan.
2. Tumiskan bahan2 yg telah ditumbuk hingga naik bau, kemudian masukkan cili yg diblender.
3. Masukkan garam dan gula.. Kacau bagi sebati. Kemudian masukkan asam jawa. 
4. Akhir sekali masukkan bahan yg telah digorengtadi bersama sohun dan sayur pucuk tu. Kacau sampai kering.

Sedapnye dapat dimakan dgn nasi yg masih panas lagi. Saya tambah sayur kubis. 
Sedaaappp.. Ratah gitu je pun sedap. :)

2 comments:

  1. Emm...sambal camni memang behhh.ni dah cam ala2 sambal goreng jawa gak. Tapi sambal goreng jawa tu laaagiiii sedap dik.. ( statement bias sbb ahhkak owang jawa...)

    Muahhh! cantik blog..selamat blogging..enjoyzzz

    ReplyDelete
  2. memang best kak...saya mmmg org jawa..hehehehe...resepi ni dari turun temurun lagi... :)tapi dh diolah n ditambah la bahan2nya...bg byk sikit ramuannya...

    Terima kasih sudi singgah blog saya yg x seberapa ni ye..nnti boleh la kongsi2 resepi... ;p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...