Pages

08 January 2012

Asam Pedas Muar

Assalamualaikum & Selamat Tengahari wahai semua rakan2 blog sekalian. Semoga hari Isnin ni, membuatkan anda ceria2 ye. :-)


Sabtu lepas menu yg mawar sediakan ialah Asam Pedas Muar. Alhamdulillah, menjadi.. hikhikhik ;p Mawar tengok resepi dalam Majalah Mingguan Wanita (Resepi yg datang dari Johor). MAnalah x tergugat nafsu makan ni bila nmpak asam pedas kan. Mmg menggiurkan je. Dari beli kt kedai better try masak kt rumah. Lagipun resepi dh tersedia ada. Cuma tinggal nk cari bahan2nya je. :)


Pagi Sabtu tu, mawar mintak tolong suami yg pergi ke pasar cari bahan2 nk masak asam pedas ni. Nak jugak ikan pari, tapi xde..Susahnya nk cari ikan pari. Lastly, En. Husband belikan ikan tenggiri. Ikan tenggiri pun ikan tenggirilah kan...kekekekeke. lagipun dalam resepi tu die kata boleh guna ikan tenggiri atau ikan pari.


Sedap sangat dimakan dengan nasi yg masih panas2 lagi tau. Mawar x makan ikan tenggir tu. Makan ambil kuahnya ja buh kat nasi banjir2 makan ngn ikan masin. Bertambah2 makannya. Hehehehhe.. Resepinya nanti mawar update. Kite layan dulu gambonye ye. Asam pedas ni tercair sikit, sbb terlajak buh air byk. Hahahaha..
                                                              
Asam Pedas Muar
Sumber : Majalah Mingguan Wanita (Hidangan Popular Johor)

Bahan-Bahan :
1 ekor ikan tengiiri atau pari
10 biji bawang putih - Dihiris (Bawang putih mawar kurangkan sbb x suke bwg putih byk2)
5 biji bawang merah - Dihiris
1/2 inci belacan
3 biji kunyit hidup
300 gm cili kering dikisar
1/2 mangkuk asam jawa
Sedikit daun kesum
Sedikit sayur bendi

Cara-Caranya:
1. Tumis hirisan bawang putih & bawang merah sampai naik bau. kemudian, masukkan bahan2 kisar dan cili kering kisar lalu kacau sampai naik minyak.
2. Setelah itu, masukkan air asam jawa dan kacau lagi seketika. kemudian, tambahkan satu jag air.
3. Setelah mendidih, masukkan daun kesum, garam secukupnya.
4. Akhir sekali, masukkan ikan dan bendi.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...